Význam logistiky pre e-commerce a dodávateľský reťazec

06 decembra 2023

Význam logistiky pre e-commerce a dodávateľský reťazec
Manažment logistického reťazca sa odvíja od trendov a noviniek v logistickom sektore. Zlepšovanie a zefektívňovanie logistických operácií začína tým, že podnik pozná trendy na trhu a vníma potreby svojich zákazníkov, na základe čoho následne optimalizuje svoje procesy. Optimalizácia logistických operácií sa týka získavania zdrojov, výskumu, vývoja, výroby a samotnej dodávky konečných komodít. Súčasťou logistického reťazca sú činnosti spojené s výrobou, skladovaním a distribúciou tovarov. Cieľom optimalizovania týchto činností je zlepšenie kvality produktov, zefektívnenie doručenia a posilnenie spokojnosti zákazníkov.

Oblasť e-commerce je v určitých činnostiach logistiky náročnejšia na správu než akýkoľvek iný sektor. V prípade e-commerce podnikov sa nejedná len o uskladnenie a dodanie tovaru, ale je nutné zabezpečiť aj dlhodobé skladovanie, balenie, sledovanie dodávateľských lehôt  a flexibilnú distribúciu.

Logistické procesy e-commerce podnikov 

Logistický proces sa spustí v momente keď váš zákazník spraví objednávku na vašej webovej stránke. Keď zákazník dokončí nákup, príde vám notifikácia z webu o kúpe a doručovacie detaily zákazníka. Pre vás to automaticky znamená dodanie tovaru na adresu zákazníka. 

V úvode procesu je nutné produkt dôkladne zabaliť a nájsť spoľahlivého prepravcu, ktorý tovar zákazníkovi doručí. Ak máte menší e-commerce podnik, tieto procesy si viete zabezpečiť sami, ak však vlastníte väčšie e-shopy, je nutné tieto činnosti „outsourcovať“ na spoločnosť, ktorá vám zabezpečí skladovanie, balenie a dodanie tovaru. 

Distribúcia tovarov

Kľúčovým aspektom efektívnych logistických procesov v e-commerce sektore je výber vhodnej distribučnej stratégie. Výber vášho dodávateľa a spôsobu dodania, vie do značnej miery ovplyvniť vaše náklady na dopravu a dodanie tovarov načas. 

Na trhu sa nachádza viacero spoľahlivých dodávateľov ako napríklad DHL, Packeta, UPS a iné. Momentálnym trendom na trhu je „free shipping“, čo znamená, že svojim zákazníkom dáte najavo, že neplatia za dopravu. Stratégia “free shipping”, môže vo vás automaticky signalizovať zvýšené náklady na dopravu, ale nemusí to byť hneď práve tak. Svoje zvýšené náklady na dopravu si môžete pretransformovať do ceny vášho produktu. Tým pádom je to tzv. „win, win“ situácia pre vás, aj vášho zákazníka. 

Neexistuje jednotný vzorec na to, ako si správne zvoliť distribútora a distribučné systémy. Zvyčajne sa cena prepravy odvodzuje od vzdialenosti medzi skladom a cieľovou krajinou, možnosťou sledovania dodávky a poistného. Aby ste sa vyhli potencionálnym stratám, pri rozhodovaní o spôsobe prepravy by ste mali zobrať do úvahy cenu produktu, náklady na balenie, skladovanie a maržu, ktorú chcete z predaja mať. 

Poistenie tovaru

V neposlednom rade, pri porovnávaní cien kuriérskych spoločností, by ste si mali všimnúť či je v cene zahrnuté poistenie tovaru. V prípade veľkých distribučných sietí sa môže stať čokoľvek, či už vašu dodávku môže poškodiť dopravná nehoda, živelná pohroma alebo niečo iné podobného charakteru, čím môžete prísť o celý váš tovar bez náhrady. V dnešnej dobe možnosť pripoistenia ponúkajú viaceré kuriérske spoločnosti. Odporúča sa využiť možnosť pripoistenia, pretože straty takéhoto charakteru môžu byť devastujúce, najmä pre menšie podniky. 

E-commerce business je rôznorodý a nachádzajú sa v ňom farmaceutické, automobilové, textilné, elektrotechnické a iné priemysly. Neexistuje jednotný spôsob, ako si zvoliť ten správny logistický systém, nakoľko každý podnik má svoje špecifické potreby týkajúce sa balenia, distribúcie a skladovania. Treba mať ale na pamäti, že voľba distribútora a skladovania je veľmi dôležitá, pretože ovplyvňuje vaše náklady a spokojnosť vašich zákazníkov. Čím viac budete vedieť o nových trendoch a novinkách v distribučnom cykle, tým lepšie a rýchlejšie budete tomu vedieť prispôsobiť svoju logistiku a budete schopní udržať tempo s vašou konkurenciou.  

 

 

Bol tento článok nápomocný?

Jana Luptáková
Jana Luptáková

Marketing Specialist

Jana má 3–ročné skúsenosti v oblasti content a digital marketingu. Predstavuje podporu marketingovému oddeleniu v Cushman & Wakefield na Slovensku.

Majte prehľad o aktuálnych informáciách z regiónov, správach a analýzach

Prihláste sa na odber nášho newslettra!